Hoe kantoorinrichting bij je bedrijfsimago kan aansluiten - gepubliceerd op 14-07-2020

Hoe kantoorinrichting bij je bedrijfsimago kan aansluiten

Meer en meer organisaties laten hun bedrijfsimago uitstralen naar het interieur van de volledige werkomgeving. Net als een website is de kantoorinrichting het visitekaartje van een bedrijf. Je wil dat bezoekers, klanten en werknemers de sfeer proeven wanneer ze jouw kantoor betreden en een goed idee krijgen van je waarden.

Het besef bij bedrijven om te kiezen voor functionele en esthetische kantoorinrichting groeit. Er gaat meer en meer aandacht uit naar kantoorinrichting en het vinden van geschikt ergonomisch kantoormeubilair. Dit resulteert in meer productiviteit, creativiteit en een beter welzijn. Kortom, gelukkige werknemers komen ook graag werken. En dat besef is de laatste tijd bij bedrijfsleiders toegenomen.

De ideale werkomgeving is een plek waar interieur en bedrijfsstrategie mooi bij mekaar aansluiten. Ga je er als bedrijf mee aan de slag, dan kunnen we volgende tips als leidraad meegeven.


Bepaal je cultuur

Je kantoorinrichting veranderen is het uitgelezen moment om je bedrijfsidentiteit en kernwaarden nog eens te evalueren. In het ontwerp van een kantoor laat je immers zien welke waarden belangrijk voor je zijn, wat de mentaliteit en cultuur is, etc. Zo doen felle kleuren, een ballenbad of zitzakken eerder denken aan een jonge startup dan aan een traditioneel notariaat. Een makkelijke vraag is of je eerder formeel of informeel wilt overkomen. Probeer verder te denken dan dat. Speelt innovatie of ecologisch verantwoord een belangrijke rol? Of transparantie en openheid? Als je je kernwaarden hebt bepaald, kan je gaan nadenken over hoe je deze vertaalt naar de fysieke ruimte.

Ga je huisstijl achterna

Je huisstijl staat waarschijnlijk reeds op papier. Denk een keer na of je elementen hiervan, zoals het logo en de kleuren, kan laten terugkomen in de werkomgeving. Weet dat kleuren een bepaalde psychologische invloed hebben. Dit wetende, is het prima als je afwijkt van de kleuren uit een brand guide line. Waarschijnlijk zijn niet alle kleuren gepast voor de fysieke omgeving. Heb je bijvoorbeeld feloranje in je logo? Kies dan voor een accessoire in de felle kleur, zoals een bureauscherm, vaas of poef, in plaats van een volledige muur in die kleur te schilderen.

Denk na welke zones je nodig gaat hebben

Krijg je veel bezoekers over de vloer? Heb je veel besprekingen of net één-op-één gesprekken? Heb je een relax of presentatieruimte nodig? Welke medewerkers plaats je best dicht bij mekaar omdat ze overleg dienen te plegen? De lay-out van je kantoor moet een natuurlijke dynamiek bevatten zodat het werk efficiënt verricht kan worden. Denk dus goed na of je daar ook discrete, afgesloten ruimtes voor nodig hebt.

Akoestische oplossingen

Lijst duidelijk op van welke apparaten of personen er geluidshinder kan voortkomen, alsook open ruimtes of vergaderzalen die galm veroorzaken. Er zijn tal van geluidsabsorberende oplossingen die er niet alleen voor zorgen dat je je beter kan concentreren maar ook nog eens de ruimte helemaal opfleuren!

Doe de kantine net iets anders

De bedrijfskantine moet een plaats zijn van ontspanning. Werknemers komen er om even te ontsnappen aan het werk. De kleurkeuze mag dus gerust haaks staan op die van de werkvloer. Zo geef je werknemers het gevoel dat ze even niet op het werk zijn.

Vraag werknemers om input

Je hebt nu eenmaal verschillende personen in de organisatie. De één is de andere niet. Smaken en wensen kunnen verschillen. Het is wel een goed idee om medewerkers te betrekken wanneer je over een nieuwe inrichting nadenkt. Zo worden de diverse behoeften inzichtelijk. Laat je het over aan de preventieadviseur of stel je een werkgroep samen zodat alle afdelingen vertegenwoordigd zijn? 

Buropix helpt je met een nieuwe kantoorinrichting

Een nieuwe kantoorinrichting uitwerken, plannen, bestellen en plaatsen kan een hele klus zijn. Buropix helpt je graag om alles in kaart te brengen en je te adviseren waar nodig. We maken het ontwerp in samenspraak, je krijgt een 3D-visualisatie van het uiteindelijke project en zorgen dat alles tot in de puntjes geleverd en gemonteerd wordt. Ten slotte kunnen we je tonen hoe je het nieuwe kantoormeubilair bedient en hoe het best wordt gebruikt. Contacteer ons snel voor een afspraak op 011 76 33 83 of mail ons op info@buropix.be.