Het belang van een ergonomisch kantoor - gepubliceerd op 15-09-2020

De gezonde manier van werken

Een ergonomisch ingerichte werkplek zorgt ervoor dat werknemers optimaal kunnen presteren. Dit wil zeggen dat werkgerelateerde klachten worden vermeden. Door de nodige aandacht aan een ergonomische werkplek te schenken, toon je aan iedereen binnen de organisatie dat je een zorgzame werkgever bent. Het voordeel hiervan? Meer productiviteit, minder ziekteverzuim.


Vijf elementen van een ergonomisch kantoor


1. Verlichting

Op een ergonomische werkplek biedt de juiste verlichting voldoende licht om je taken uit te voeren, zonder dat je je ogen moet inspannen. De juiste verlichting op je werkplek is een samenspel van het contrast van je beeldscherm, reflectie, natuurlijk lichtinval en de lampen op je kantoor.

2. Werkplekinrichting

Het gebruik van ergonomische producten zoals een verstelbaar bureau, ergonomische stoel en monitorarmen zijn onmisbaar. Zorg ervoor dat elke medewerker het belang inziet van de juiste onderlinge instellingen tussen deze elementen. Daarnaast kan je voorzien in andere ergonomische producten zoals toetsenborden, muizen of laptopstandaarden. Tegenwoordig kiest men ook eerder voor zit-stawerkplekken. Ideaal voor wat afwisseling en het helpt tegen de concentratiedip!

3. Geluid

Niets zo vervelend als je je stoort aan alle omgevingsgeluiden of echo’s op kantoor: printers, telefoongesprekken van je collega, het koffielepeltje dat in een mok rondgaat, … Het kan je snel uit concentratie halen. Er zijn heel wat akoestische oplossingen om toch wat ‘rust’ te bieden. Veel werkgevers voorzien ook stille ruimtes waarin medewerkers in alle discretie kunnen werken of bellen.

4. Luchtkwaliteit

Een factor dat inspeelt op je concentratievermogen: de luchtkwaliteit. Je voorkomt best overvolle ruimtes en slecht onderhoud van warmte- en ventilatie-installaties. Een lage luchtkwaliteit behoort niet tot een productief en ergonomisch kantoor. Ter verbetering van de luchtkwaliteit is frisse lucht van belang en plaats je best ook enkele planten als decoratie. Dat heeft een zuiverend effect op de lucht én een positief effect op de medewerkers!

5. Temperatuur

We ondervinden dat de juiste kantoortemperatuur vinden moeilijk kan zijn. Uit onderzoek blijkt dat een temperatuur van zo’n 22° C het meest productief is. Maar heel wat mensen ervaren dit als te koud en vinden 25° aangenaam. Het is voor de ideale ergonomische werkplek een kwestie van de optimale balans vinden tussen productiviteit en comfort.